Plata o Plomo

4 oktober 2014 - Bogotá, Colombia

Hola!

Na een paar mooie steden en dagen verder weer een update! Na onze fantastische jungle hike zijn we naar Cartagena gegaan, de oudste stad van colombia. Een oude spaanse koloniale stad, die goed bewaard is gebleven en op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Als schril contrast hierop hebben ze in een ander deel van de stad een splinternieuw 'cartagena beach' gebouwd, vol met resorts en wolkenkrabbers. Het deed mij een beetje denken aan Miami, zo gelegen aan een baai. Ons hostel was tussen de oude en nieuwe stad in, perfect dus. Alles op loopafstand en het hostel zou een major rooftop party hebben op woensdag! Helaas waren Laurence en ik geveild door wat maagprobleempjes :(. Rustig aan gedaan de volgende dag en door cartagena rondgelopen, zowel overdag als 's avonds. Je kan merken dat hier veel toeristen komen aangezien alles er gelikt uit ziet, en de prijzen hier ook naar zijn. Wat ons opviel ten opzichte van eerdere steden is de politiemacht die aanwezig is op straat, je ziet ze overal. Voor onze veiligheid gaan we dan maar vanuit;) Cartagena heeft ook de overblijfselen van het sterkste spaanse fort in latijns amerika, ook deze hebben we bezocht. Vanuit cartagena zijn we met onze eerste nachtbus naar een bestemming gegaan waar ik erg naar uit keek: Medellin!

Na een rit van een goede 13 uur in toch iets minder comfortabele stoeltjes dan ik had gehoopt kwamen we rond een uur of 8.30 aan in deze beruchte stad van Colombia. Nog geen 10 jaar geleden was dit een van de gevaarlijkste steden ter wereld en kon je er als westerling nog stap zetten zonder ontvoerd of beroofd te worden. Nog eens 10 jaar terug was dit het werkterrein van 'werelds meeste beruchte drugsbaron Pablo Escobar. Is allemaal weinig meer van te merken. Medellin ligt in een grote vallei en het weer is er eigenlijk altijd lekker. Het wordt ook wel de stad van de eeuwige lente genoemd door zijn aangename temperatuur. De stad ligt 'idyllisch' tegen de heuvels opgebouwd en is werkelijk immens groot. De stad is eigenlijk erg schoon, mensen zijn er erg vriendelijk en het vervoer naar en in de stad is erg goed geregeld. Al moet ik wel zeggen dat er hier ook weer een flinke politiemacht op de been is die mensen random mogen fouilleren.  We hebben 4 dagen in Medellin en omstreken doorgebracht, een goeie tijd. Het hostel zit in een van de 'betere wijken van Medellin en was erg relax. Veel backpackers daar en leuke mensen ontmoet. In ons hostel zaten ook mede-reizigers van onze jungle hike, wat weer erg gezellig was om deze te zien. We kwamen op zaterdagochtend aan en na overdag de stad bekeken te hebben was het tijd voor het nachtleven! Met een grote groep van ons hostel zijn we vertrokken naar de Zona Rosa waar alle barren zitten. Ik kwam al snel tot de conclusie dat mijn salsa skills bij verre niet goed genoeg zijn om überhaupt te kunnen dansen op de colombiaanse muziek;)

Na een paar bier en verschillende pogingen gingen 2 duitsers, een australische en ik toch maar op zoek naar een andere bar. In onze zoektocht zagen we een hoge flat/hotel waar op de bovenste verdieping een flinke lichtshow aan de gang was. MOOI! dachten wij, een flinke party en we gingen op zoek naar de ingang van dit hotel. In het hotel aangekomen bij wat werknemers in de lift gesprongen naar de 18de etage (zij hadden ene pasje gelukkig). In de lift kwamen we er al achter dat het waarschijnlijk een privé feestje was. Mmmm jammer, maar toch maar even kijken. Met dat de liftdeuren opengingen was het inderdaad een groot feest maar zagen we 2 jongetjes van hooguit 13/14 aan elkaar hangen en eentje was flink aan het kotsen. Daarna gingen de deuren weer dicht en stonden we allemaal van wat the fuck was dat. Dan toch maar weer opzoek naar wat nieuws. Uiteindelijk was het een geslaagde avond en zijn we weer teruggegaan naar onze eerste bar waar toen elektronische muziek werd gedraaid, dikke prima

Op zondag hebben we Medellin verder verkend per bovengrondse metro, ideaal. Ze hebben ook een metro cable die de berg op gaat vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Het enige is alleen dat deze metro cable dwars over de sloppenwijken van Medellin gaat. Mooie ervaring. De hoogste stop is ook direct in de sloppenwijk, maar het viel me nog mee hoe vervallen etc het eruit zag. we waren met z'n 5en dus besloten een rondje te gaan lopen. Onderweg kwamen we een groep oudere, zeer dronken, dames tegen die een paar grote blanke westerlingen wel interessant vonden en veel foto's van ons maakte. Ze vierde de verjaardag van een oma die 86 was geworden. Ze vonden mij zo'n reus dat er eentje letterlijk een stoel heeft gepakt om me recht in de ogen aan te kunnen kijken;) Het was allemaal erg gezellig tot er een kerel kwam die bijna letterlijk dit vroeg: Hola amigo, como estas? Wanna buy a gun? Wait what just happend? Toen besloten we om maar weg te gaan :p We hebben nog een free walking tour door de stad gedaan, erg interessant. Hierin werd wel duidelijk wat de drugs en Escobar voor de stad hebben gedaan, in negatieve zin. Heeft ontzettend veel impact gehad. Zijn motto was Plata o Plomo, wat zilver of lood betekend. óf je nam het smeergeld aan óf je kreeg het lood van de kogels. Er wordt geschat dat Escobar direct of indirect betrokken was bij ongeveer 8000 moorden. Bijna iedereen in de stad is dus op een of andere manier betrokken geweest bij dit geweld.

We hebben een dagtrip gedaan naar Guatape, of El Peñol de Guatape, zoek die maar op! Prachtig uitzicht vanaf een vulkanische rots met veel meren en mooie natuur. Vanaf Medellin woensdag doorgereisd naar de hoofdstad van Colombia: Bogota! De grootste stad van het land, en wist eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten. Ja één ding zeker: de stad mag dan wel op de evenaar liggen, maar wel op ruim 2600 meter hoogte: Fucking koud hier! Man man, dat is wel even wennen een koude wind en 14 graden na al die tropische temperaturen. Na eend dagje bogota verkend te hebben zijn we vandaag naar Zipaquira geweest, waar een zout kathedraal is, gehakt uit zout in een berg. Erg indrukwekkend! Los van de dingen die we hier bezoeken ben ik zelf ook een goeie attractie. Een lange, blanke, blonde westerling met blauwe ogen trekt nogal wat aandacht hier. Ze willen allemaal graag met me op de foto en op straat staat iedereen me aan te staren. Wel geinig, alsof ik een heuse filmster ben. Ik toren dus ook overal bovenuit, wat zo zijn voordelen heeft. We blijven nog een dagje in Bogota en dan gaan we naar die andere 'beruchte' stad Cali! Dat is wel even van een ander kaliber dan waar we tot nu toe zijn geweest. Stad heeft nog een redelijk slechte reputatie, zelfs onder de backpackers die we hier ontmoeten. Wordt spannend dus! We keep you updated!

X Sepp

1. Marcia:
    4 oktober 2014
    Wat een leuk verhaal!!! Geniet van alle bijzondere momenten!!!
  2. Concrete Mike:
    5 oktober 2014
    Super mannen! Net even gegoogled, ziet er vreemd uit allemaal! Be safe :)