The Lost City Tour

23 september 2014 - Ciudad Perdida, Colombia

Ola Chica's en Chico's

We zijn weer terug van een mooie en flinke 5 daagse jungle hike naar de lost city. Alhoewel lost, we hebben hem in ieder geval gevonden;) Het was beste een flinke trip maar was het allemaal waard. De stad ligt eigenlijk 'maar' 22 kilometer de jungle in, en toch doe je er zo'n 2,5 dag over om te komen en 2 dagen om terug te komen (44 km totaal dus) De andere halve dag spendeer je uiteraard in ciudad perdida. Het enige is alleen dat de route soms wel een hellingpercentage heeft dat dik tegen de 45% aan zit volgens mij. Lekker klimmen dus! Tel daar niet 1 berg bij op, maar talloze. Dat in combinatie met heerlijk hete zon, flinke regenbuien en muggen maakt het een goede uitdaging. We hebben de 5 daagse tour gedaan en zal jullie een overzicht geven over wat deze dagen inhouden en wat we zoal gedaan hebben:

Primero dia:
Het is regenseizoen en dat betekend dat het om redelijk gezette tijden gaat regenen. Zei ik regenen? Ik bedoel HOZEN, maar dan ook echt keihard en lang. We kregen van te voren de tip alles in plastic zakken in te pakken en zoveel mogelijk droog te houden, dit was ook geen overbodige luxe. Alles zeiknat en doorweekt wat niet in de rugzak zat. Het probleem is alleen dat als je aankomt en je de kleding uithangt dit niet meer droogt. Door de hoge luchtvochtigheid in de jungle blijft het zeik en zeiknat. Maarja he, voor het gevoel dan toch maar uithangen 'want misschien droogt het iéts', nou nee. Aangekomen op de bestemming kregen we hangmatten ter beschikking om te slapen, prima optie! We kwamen rond etenstijd aan en het begint dan al donker te worden. Tegen de tijd dat het 18.00 is, is het pikdonker en gevoel van tijd volledig weg. Geen klokken, geen telefoons niks. Héérlijk eigenlijk. Vroeg slapen en de volgende dag om 6.00 opstaan om weer een dag te lopen. Elke dag ben je eigenlijk zo moe dat je rond 21.00/21.30 op bed ligt en slaapt

Segundo dia:
Zoals gezegd, om 6.00 worden we gewekt door onze gids. Om 6.30 kregen we ontbijt en om 7.00 gingen we weer lopen. Over eten trouwens niet te klagen. Alles vers, super lekker en heb weer een Spaans zinnetje erbij geleerd: un poco más?, of terwijl: nog een beetje? Geen overbodige luxe voor zo'n grote eter als mij:) Fruit smaakt hier beter dan ik in NL ooit geproefd heb (ja hier eet ik het wel, lekker voorgesneden en vers;)). Tweede dag was flink lopen. 4 uur naar de eerste grote tussenstop waar we lunch krijgen. Daar aangekomen is er ook een goede rivieren waar we een verfrissende duik kunnen nemen en onze kleding kunnen laten drogen. Na een stop van zo'n 2 uur gaan we weer verder met nog zo'n 3 uur lopen naar de slaapplek. Het drogen van de kleding en schoenen heeft weinig zin gehad want, natuurlijk, gaat het regenen zo'n 40 minuten voordat we aankomen. Alles weer zeiknat. Gelukkig alle kleding van de eerste dag aangetrokken. Eventje naar in de ochtend dat koude spul maar dat droogt wel weer tijdens het lopen en nat worden doen we toch wel. Is het niet van de regen, dan wel van de rivieren die we moeten doorkruisen tot middelhoogte. De derde slaapplek ligt op zo'n 1 km van de Lost City.

Tercero dia:
We worden om de schappelijke tijd van 5.30 gewekt om de stad te bezoeken. Yeah! We are getting there. We zijn nog een half uurtje lopen en 1200 gladde stenen treden verwijderd van de stad. Iedereen heeft er zin in en wil eigenlijk droog blijven. Ook een flinke rivier binnen het eerste half uur maakte aan deze illusie snel een eind. Na de treden beklommen te hebben (heet niet echt lopen meer) komen we op het eerste plateau uit. Hier staan casual 7 militairen wachten om toeristen te beschermen. We beklimmen de hoofdtrappen en komen uit op de bovenste plateaus van waar de stad ooit gestaan heeft. Alles is verloren van deze gemeenschap en verdwenen in de tijd. Er is eigenlijk niks bekend over de indianen die hier geleefd hebben. Ja er is een steen met een soort kaart, maar zelf hiervan weten archeologen niet hoe ze het moeten interpreteren. Boven aangekomen zijn de uitzichten geweldig en kijk je over alles uit. De stad is redelijk overgroeid maar dit maakt het ook wel weer speciaal. We krijgen een rondleiding van 3 uur door de stad en gaan daarna weer terug naar base camp and beyond. We mogen deze dag nog een tocht van 3 uur afleggen naar een andere stop waar we overnachten. Maar eerst weer lekker lunchen en zwemmen! Deze plek is zelfs nog beter! En weer hetzelfde ritueel: iedereen spullen drogen op hoop van zegen. De derde dag komen we nét voor de regen binnen! Fuck Yeah, feels so good!

Cuarto dia:
Vanaf nu wordt het makkelijker, bult af en terug naar het begin. Deze dag mogen we 'uitslapen'. Jawel tot 7 uur, wat een luxe. Al zitten we in een goed ritme en is iedereen er weer lekker vroeg bij, nog voor zevenen. Vandaag 3 uurtjes terug lopen. Een grote berg op (uurtje omhoog) en dan 2 uur dalen. Prima na al die andere dagen zo. We komen aan op de bestemming waar we de eerste nacht ook hebben geslapen. We vragen onze gids of we hier ook kunnen zwemmen, en dat kan! Hij zegt dat we gaan zwemmen, maar hij had iets heel anders in petto. We gaan met z'n 5en en de gids mee een pad op waar maar weinig mensen komen. Steile hellingen af naar een rots. We denken waar gaan we zwemmen dan? Gaan we niet zwemmen maar naar een heuse waterval! Echt ongerept en puur. Fotowaardig, maar helaas alleen maar water waar camera's toch niet zo goed tegen kunnen. Dus helaas geen foto's. We klimmen 20 meter naar beneden via de rotsen om onderaan de waterval te komen en er onder te gaan staan. Heerlijk! Voelt zo supergoed en is een fantastische ervaring. Midden in de jungle bij een waterval zwemmen. Daarna de rest van de avond gekaart en weer op tijd naar bed

Quinto dia:
De laatste dag. We worden weer wakker gemaakt om 7 uur, 7.30 ontbijt en 8.00 lopen. Ook vandaag maar weer 3 uurtjes lopen. Weer 1 uur omhoog en 2 uur berg af. Iedereen stinkt onderhand en zit vol met blaren (inclusief ik). Ook hier onderweg weer een duik genomen op pittoreske plekjes en de laatste 20 minuten op slipper afgelegd omdat ik mijn schoenen na het zwemmen niet meer aan wilde voor mijn blaren;) Als afsluiting met z'n alle nogmaals gelunched en in de Jeep terug naar het hostel

Het is een geweldige ervaring geweest. Fysiek allemaal prima gered (op de blaren na dan). 5 dagen leg day is ook wel eens goed;) Het is niet alleen een fysieke inspanning maar ook een mentale. Lekker uit de comfort zone en je ding doen. Het mooie is dat omdat het voor iedereen hell is er een goede sfeer in de groep ontstond. We hebben een goeie gids gehad. Weinig spraakzaam maar dit maakte hij goed door erg lekker eten te maken. Sommige mensen reizen ongeveer dezelfde route als lau en ik, wie weet komen we ze nog wel ergens tegen. Dan drinken we een biertje en proosten we op het overleven van de Green Hell zoals de jungle ook wel genoemd wordt.

Adios Chico's en Chica's

x Sepp

1. Lisanne:
    24 september 2014
    Sepp!! Super leuk verhaal en ook leuk geschreven! Lijkt me fantastisch zo'n 5-daagse jungletocht. Ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Geniet ervan xxx
  2. Rianne:
    24 september 2014
    Wat een super gaaf en interessant verhaal lieverd! En wat moest ik lachen bij het eten van, jawel! Fruit ;) haha
  3. Josée:
    25 september 2014
    Ha Sepp,

Leuk dat je je reisavontuur deelt. Ik zal een trouwe lezer zijn.
    Je verhaal klinkt pittig maar ook heel goed. Lijkt mij een mooi avontuur geweest. En idd, weg uit je comfortzone!! Zal nog wel vaker gebeuren deze reis.
    Leuk om het verhaal te lezen, moest wel door wat spellings en schrijffouten heen maar vooruit. Eentje moet ik je zeggen, het is geen "of terwijl" maar "oftewel". Je kent mij he :).
    Ben je nog jungle dieren tegengekomen? slangen, apen enz?
    We appen weer.
    Dikke kus, mam.