Cross-Country Hopping!

14 januari 2015 - Buenos Aires, Argentinië

Chico's!

Is it a car, is it a bus, is it a plane? It's all! We hebben de afgelopen weken letterlijk van stad naar stad en van land naar land gehopt! Het begon allemaal lang lang geleden in een land ver ver weg genaamd Chili! Na een goede maand Peru waren we wel toe aan een nieuw land en dat hebben we geweten. Na Peru kwamen we in een land waar alles wel goed geregeld was, bussen op tijd vertrokken en het een stuk westerser was dan we gewend waren. Jammer genoeg de prijzen dan ook.. Na onze fantastisch lange reis naar San Pedro (4x overstappen en veel tijd kwijt) 'snachts aangekomen in San Pedro midden in de Atacama woestijn, de droogste plek op aarde waar het op sommige plekken al duizenden jaren niet heeft geregend. Door de constante droogte, goed voorspelbare wind en geen wolken is deze plek een van de belangrijkste observatieplekken voor de melkweg en sterren ter wereld! Er staan dan ook veel telescopen opgesteld en er worden tours georganiseerd om sterren te kijken. Toen Laurence en ik aankwamen waren er inderdaad met het blote oog al veel sterren te zien. Verder is San Pedro helemaal niks. Het is ongeveer gebouwd voor toeristen maar zo ziet het er niet uit. Aftanse huisjes en schuurtjes zonder sfeer. We hebben veel mensen gesproken die erbij zweren dat het mooi en leuk is, nou wij hebben dat niet gezien of gemerkt. Van hostel gewisseld en eigenlijk vonden we het allebei niks, de hele stad niet. We hadden al wel getwijfeld om naar Mysteryland Chili te gaan maar wilde het noorden van Chili niet overslaan omdat we hier dan waarschijnlijk niet terug zouden komen omdat het volledig uit de route ligt. Hadden we het nou maar wel geskypt;)

MysterylandVoor Mysteryland heb ik heel brutaal ID&T (organisator Mysteryland) een berichtje gestuurd via Facebook met de vraag of wij als trouwe nederlandse festivalbezoekers gratis naar binnen mochten omdat we er toch zó dichtbij waren. Dit was op donderdagmiddag en het festival begon vrijdagmiddag. ID&T ging even bellen met Chili. In spanning afwachten naar het antwoord alvast naar de opties gekeken om zo snel mogelijk naar Santiago te kunnen komen. Mysteryland was namelijk in een suburb van Santiago. Na ongeveer 2 uur wachten kregen we het verlossende antwoord: Sepp geef mij jullie namen en paspoortnummers en dan regelen we het gelijk. WOW fantastisch! Ik: alleen de zaterdag of is het een weekendticket? ID&T: je bent het hele weekend welkom hoor! YES, OW YEAH Vamos al la Santiago ASAP! De slogan van mysteryland is: yesterday is histoy, today is a gift and tomorrow is a mystery. Dat klopte voor ons ook al was bij ons niet morgen maar de aankomende uren een mystery waar we ons zouden bevinden;)

Bij het hostel direct een taxi naar het dichtsbijzijnde vliegveld besteld en in volle partymode op de bonnefooi daarheen om een vliegticket te regelen zodat we dezelfde avond konden vertrekken! Dit met de gedachte dat een ticket op het vliegveld boeken toch zeker goedkoper moest kunnen zijn dan via internet. Jammer genoeg was dat niet het geval.. Maarja we wilde toch gaan dus hup boeken dat ticket! Ticket was ongeveer dezelfde prijs als een weekendticket :p Maarja we konden weer eens vliegen, wat ook wel lekker is. 2 uurtjes in zo'n kist in plaats van een 24 urige bus. Snachts in Santiago aangekomen, direct busje in naar het hostel. Slapen en de volgende ochtend tas herpakken voor Mysteryland en via internet last minute ergens een tent vandaan trekken. Alles liep gesmeerd en kon niet beter! In de metro chilenen ontmoet die ook gingen, die volgen! Van de metro naar de bus, van de bus naar een minibus en daar kwamen we aan: pirquina! De kleine vallei waar het festival is! EN DAAR STOND ME TOCH EEN RIJ!

Wij stonden op de gastenlijst en hoopte daardoor stiekem deze rij te kunnen skippen;) Het was nog een heel gedoe om onze gratis bandjes te bemachtigen aangezien we overal heen gestuurd werden en de tent waar we uiteindelijk moesten zijn ver van het festival terrein wegstond. Vanaf deze plek moesten we weer terug naar het festivalterrein en wilde niet lopen. Lau rent naar een auto die dezelfde kant opging en we konden instappen. Wat bleek? in deze auto zat een DJ die moest draaien en we reden zo hup mee backstage het terrein op. Niks controle, niks rij hoppa! Vanaf daar via afgesloten gedeeltes onze weg naar het camping terrein gemaakt, tent opzetten, biertje openen en volledig in de festivalmood komen! Zonder planning een perfecte planning!

Ze schonken jammer genoeg alleen maar corona op het festival;) Om nog maar even bij te dragen aan het zomergevoel:) Vrijdag een flinke party van gemaakt en veel chileense vrienden gemaakt. Vrijdag was de hardstyle avond, vond ik wel prettig:) Tot de kleine uurtjes ging het festival door en daarna de tent opgezocht om zaterdag weer te knallen! Zaterdag ging het eerste biertje er toch wat stroever in en was het weer wat minder maar toch een erg leuke dag van gemaakt! Lekker housen deze dag op een festival met veel Nederlandse DJ's. Chilenen kunnen zeker wel een feestje bouwen. Al was het voor een festival met camping niet echt groot in vergelijking met wat we in Nederland gewend zijn. Zondag was een afbouwdag en eigenlijk geen festival meer. Rustig aan gedaan en langzaam onze weg terug gemaakt naar Santiago. Prachtig weekend, mooie verhaal en veel leuke mensen!

We zijn daarna in Santiago gebleven want we gingen daar ook kerst vieren wat 2Santiago dagen later was. Tussendoor nog de wijngaarden van Concha Y Toro bezocht en uiteraard wat wijntjes geproefd en de kelder van Casillero Del Diablo bezocht. Santiago is voor mij toch wel een van de meest ondergewaardeerde steden in zuid-amerika tot zover. De stad is heel erg relax, alles is goed geregeld, mooie gebouwen, centrum is goed te bereizen en het straalt echt wat uit! Hele goede ervaringen aan deze stad overgehouden.

Toen kwam kerst: een rare gewaarwording om kerst te vieren met 35 graden in m'n korte broek en tanktop terwijl er mannen in kerstmanpak over straat lopen. Kerstbomen overal en nepsneeuw alsof het hartje winter is. Uiteraard hebben lau en ik er met een prachtige kerstmuts gewoon aan meegedaan. Kerstavond hebben we een kerstdiner gegeten in het hostel. Kwamen iets meer mensen opdagen dan gedacht dus niet onbeperkt eten zoals in NL met kerst. Eerste kerstdag rustig aan gedaan en 'savond steak gegeten. Tweede kerstdag kennen ze niet, is hier boxing day dus eigenlijk was kerst wel over toen. We hebben toen weer met Julia en Ottavia afgesproken in Santiago en de avond verder doorgebracht. Julia zou in Chili blijven, wij drie gingen doorreizen. We komen nog wel terug in Chili!

Na kerst kwam ons tweede land binnen anderhalve week: Argentinie! Het land van de steak, wijn, tango en onze koningin! Onze eerste stop in dit land was Mendoza, Argentina's wine capital. De stad zelf stelt niet zoveel voor, maar eromheen liggen veel wijnhuizen waar je met de fiets lang kan fietsen. Fiets gehuurd, mooie tandem voor lau en mij, en fietsen maar! Er stonden verschillende routes uit langs verschillende wijnhuizen en we hebben er twee bezocht en een chocola/olijfolie/likeur huis. Erg lekkere wijnen geproefd en de historie meegekregen. Na Mendoza rap naar Buenos Aires (BA) voor de aankomst van mijn vriendinnetje Rianne en oud & nieuw!

Rianne kwam 31 december 'sochtend aan in BA en heb haar van het vliegveld gehaald. Wachten bij de schuifdeuren tot ze naar buiten kwam gelopen en in mijn armen gesloten! In het hostel rustig voorbereid op oud & nieuw en 'savonds naar een ander hostel gegaan om het te vieren! Qua vuurwerk valt het allemaal wel mee omdat het 'officieel' niet aan particulieren verkocht mag worden (iets met ongelukken in het verleden). Hier en daar een vuurpijl en een eigen feestje bouwen. Uiteindelijk niet naar een club geweest en biertjes gedronken in het hostel. 1 januari beetje uitbrakken en door BA lopen.

900 gram steak2 januari was mijn verjaardag! Ook dat was nieuw met zomerse temperaturen;) Werd 'sochtends wakker gemaakt met taart op bed en overdag BA in. 'savonds als verjaardagscadeau een echte, heerlijke en grote 900 grams steak weggegeten! En eigenlijk smaakte dat naar meer;)

Dag daarna zijn we alweer naar het volgende land vertrokken: Uruguay! Het paradijs voor de dollars in Argentinie! Een klein landje waar wiet legaal is en ze minstens net zulke goede steak hebben. In Argentinie ligt de economie op z'n gat en daardoor de valuta nog meer. Door dollars te wisselen voor peso's wordt dit toch aan de prijzige kant land ineens een stuk interessanter! Volgende de 'officiele' wisselkoers krijg je voor elke dollar 8,5 peso terug. Op de onofficiele 'blue dollar market' krijg je voor elke dollar 13,5 pesos! Kijk, now we're talking! Ruim de helft meer geld per dollar is altijd fijn. Dus wij dollars opnemen als de malle daar, beginnend in Montevideo.

Stad staat bekend als het kleine zusje van BA en dat is het ook. Met nadruk op klein:) Al wonen er ongeveer 1,5 miljoen mensen, ongeveer de halve bevolking van Uruguay. We waren hier op zondag dus het meeste was gesloten, maar in een dagje heb je alle hoofd toeristische bezichtingen wel gezien. We hebben hierna het toeristische Punta del Este links laten liggen en zijn doorgereisd naar Punta del Diablo, een strandplaatsje op ongeveer 50 km van de Braziliaanse grens. Lekker geluierd en in ze heerlijke zee met hoge golven gezwommen. Onze volgende bestemming in Uruguay lag ongeveer aan de andere kant van het land, namelijk Colonia del Sacramento. Een stad opgericht door piraten en daarna achter elkaar veroverd door portugezen, spanjaarden, brazilianen en uiteindelijk uruguayanen. Het oude gedeelte van dit stadje is inderdaad heel mooi en koloniaal met geplaveide straten en een hele relaxe sfeer. Mooie zonsondergang gezien vanaf dit stadje en een all-you-can-eat (NOT) BBQ meegepakt.

Volgende dag met de ferry terug naar Buenos Aires om daar verschrikkelijk veel geld te gaan wisselen. Heb nog nooit zóveel biljetten bij elkaar gezien! In Argentinie willen geen grotere biljetten dan 100 peso drukken omdat je dan zou 'toegeven' dat je inflatie hebt. We kregen dus echt stapels met geld mee bij het wisselen. Leuke ervaring en daarna alles op je dooie gemak in de Mcdonalds tellen:) Hierna scheiden de wegen van Lau en Otta en Rianne en mij. Ik ga apart met Rianne reizen en ik zie ze weer als Rianne terug naar Nederland vertrekt. Zij gaan vast naar het zuiden, ik blijf in het noorden van argentinie omdat Rianne vanaf BA weer terugvliegt.

We besluiten naar de tweede stad en dé studentenstad van Argentinie te gaan: Córdoba. Deze stad heeft 7 universiteiten en veel historie doordat hier een belangrijke zetel van de Jezuïten orde zit. Het ligt geografisch in het midden van Argentinie in een vallei en is hierdoor erg warm. Rustig in de stad rondgelopen en alles bekeken. We hebben het werelderfgoed Jezuïten klooster bezocht dat in Alter Gracia ligt, een stadje naast Cordoba. Ze hebben hier dezelfde kerk, toren en grot nagebouwd die ook in Lourdes staat in Frankrijk. In dit stadje staat ook het huis waar Che Guevara is opgegroeid en twaalf jaar heeft gewoond. Zijn ouderlijk huis is nu een museum waarin veel foto's hangen en zijn levensverhaal wordt verteld. Na de hitte van Cordoba besloten de koelte van de kust op te zoeken: Mar Del Plata. Topbestemming onder Argentijnse vakantievierders en weekendtrippers.

Hier zijn we gister aangekomen en eigenlijk is het Scheveningen x 10. Er wonen hier ongeveer 700.000 mensen en in de zomer en/of weekenden kan dit aantal verdubbelen. We zitten in een relax hostel waar alles relatief dichtbij ligt:) Nu lekker van de zon en de golven genieten. We gaan nog 1 dagje terug naar BA en dan vliegt Rianne 'savonds 16 januari alweer naar huis toe. Wat zijn die 2,5 week hard gegaan! Ik vervolg mijn reis dan naar het beginpunt van Patagonie: Bariloche! Om vanaf daar weer met Laurence en Ottavia onze weg door Patagonie te maken met als eindbestemming de meest zuidelijke stad ter wereld!

Word weer allemaal erg mooi en jullie zien de foto's wel voorbij komen! Voor nu blijven we eventjes in hetzelfde land om van onze berg peso's af te komen;)

Met m'n schouder gaat het langzaam beter, ondanks al onze avonturen. Probeer de schouder zoveel mogelijk rust te geven en vooral geen dingen mee tillen. Hopen dat ik hem snel weer 100% kan gebruiken!

Ciao!

1. Olaf:
    15 januari 2015
    Wow Sepp, indrukwekkend verslag. Door je beeldende manier van beschrijven had ik het gevoel dat ik meereisde in je rugzak en zag wat jij hebt gezien en beleefd. Succes en veel plezier met de rest van de reis. Kus papa