Southern Peru

24 december 2014 - Arequipa, Peru

Holaaaa!

ArequipaHet is weer tijd voor een update, misschien wel twee. De afgelopen tijd weer erg veel ondernomen en ook van land gewisseld! We hebben veel gereisd de afgelopen 3 weken omdat we strakke planning hadden gemaakt om overal op tijd te zijn. We wilde het zuiden van Peru nog bereizen, Amazone zien, langs de kust onze weg naar Chili maken en dan met Kerst in Santiago zijn! Zag er allemaal op voorhand druk uit en veel activiteiten. Achteraf is alles prima verlopen en hebben we zelfs dagen over omdat niet elke stad in petto had wat we verwachten:)

JungleNa onze Machu Picchu hike zijn we met een dagje vertraging (lau en ik hadden nieuwe huisdieren in de vorm van een parasiet) naar Puerto Maldonado gereisd. De Amazone in Peru! Zonder iets te boeken hebben we een nachtbus gepakt vanuit Cusco wat ongeveer 12 uur duurde. In de ochtend aangekomen direct een 3 daagse tour door de jungle geboekt. We konden dus dezelfde ochtend ongeveer een uurtje later gelijk in een bootje stappen naar de jungle lodge toe! Prima planning zonder planning;)

Na ongeveer 1,5 uur varen kwamen we bij de jungle lodge aan. Dit waren de bekende rieten huisjes op palen, alleen dan een stuk groter! Alle geluiden en geuren van de jungle komen je gelijk tegemoet. Voor iedereen die nog nooit in de jungle is geweest: Burgers Zoo heeft verrekte goed werk gedaan met het nabootsen hiervan zo erg voelt het hetzelfde. Alleen zijn er hier heel erg veel meer wilde dieren dan in de dierentuin;) Zo heeft de jungle lodge zelf 2 papagaaien die lekker meebabbelen en een aap die gezellig met je meeloopt. Deze zijn dan alleen wel gewend aan mensen, maar om de lodge heen niet! Onze eerste dag viel letterlijk een beetje in het water door de hoeveel regen die er viel (iets met een regenwoud). We hebben een ronde gemaakt over Monkey Island om apen te spotten. Dit wilde niet echt omdat het veel te nat was. Uiteindelijk met wat bananen (ja ja de classic) toch een paar apen uit de bomen weten te lokken. Later op de avond een nachtwandeling gedaan door de jungle en flink wat tarantula's gespot! Samen met kleinere maar veel giftigere spinnen.

Tweede dag vroeg opgestaan om naar Sandoval Lake te lopen. 3 km door de blubber met regenlaarzen. Nog nooit zo lang over 3 km gedaan, lekker soppen. Bij het meer aangekomen zijn we in een roeiboot gestapt en heeft de gids ons door het meer gevaren en uitleg gegeven over alle flora en fauna in en rondom het meer. Veel verschillende vogels en zelf een kaaiman gezien! In de avond zijn we op een echte kaaiman-spot-tour geweest om de oplichtende oogjes met een zaklamp in het donker te vinden! Hebben er een paar gezien, inclusief een reuze otter. Derde dag redelijk vroeg vertrokken terug naar Puerto Maldonado. Het stadje zelf is verder niks en Lau en ik wilde naar de kust van Peru wat alleen via Cusco kon. We hebben dus direct de enige bus gepakt die overdag naar Cusco reed. Weer mooie strakke planning zonder iets gepland te hebben. In Cusco aangekomen gingen er geen bussen meer naar Lima, waardoor we onze welverdiende nachtrust in een hostel hebben gepakt.

Dit was het Wild Rover hostel in Cusco. Ik had een t-shirt aan van Loki (de concurrent) toen we het hostel binnen kwamen. Eenmaal in de bar had het barpersoneel dat ook door en kwamen ze naar me toe hoor: You know the last person who wore that shirt got it ripped of his body? Ik: Well, just give me a new shirt than. Het enige was dat ik het shirt direct uit zou trekken. Dus onder toeziend oog van het barpersoneel van shirt gewisseld en nu heb ik er twee :p

De volgende ochtend de bus naar Lima gepakt om daar de volgende ochtend na 20 uur aan te komen en weer terug naar het Loki hostel, deze keer wel met het goede shirt aan;) Na weer een paar mooie dagen Lima en veel leuke mensen ontmoet door naar Paracas. Een strandstadje waarvan we verwacht hadden dat er wel 'het een en ander te doen was'. FOUT haha. Bij aankomst hadden we al redelijk snel door dat alles wat er in het stadje was draaide om tours rond een eiland dat omschreven staat als 'galapagos in het klein' en het natuurpark wat er omheen ligt dat bestaat uit woestijn. Het hostel was heel erg relax en we hebben er twee goede dagen doorgebracht en uitgeslapen waardoor we ook de tour naar het eiland hebben gemist :p Na het zien van de foto's hebben we weinig gemist wat we niet al op de galapagos zelf hadden gezien, waar het natuurlijk veel mooier was!

SanddunesTot zover liep de planning helemaal goed, en toen gingen we naar Ica en Huacachina. Ica is een stad ongeveer 1,5 uur ten zuiden van Paracas en staat bekend om de oase die er naast ligt, wat dan weer Huacachina heet. Deze oase is een klein stadje omringd door de grote zandduinen van de woestijn. Actief als we zijn hebben we overdag zelf ongeveer de hoogtste zandduin beklommen die we konden vinden. Interessante ervaring! Voor het eerst van m'n leven in een echte woestijn zijn! Het is zoals je verwacht: heet, droog en enorm uitgestrekt. Voor elke meter die je omhoog loopt zak je een halve meter terug het zand in en bij je volgende stap til je ook een halve kilo zand extra mee omhoog;) Toch was het mooi!

In het hostel waar we ingecheckt waren geboekt waarvoor we kwamen: Sandboarden en buggyriden! We vertrokken rond 16.00 zodat we in de woestijn de zonsondergang konden zien vanaf de zandduinen. Eerst met een buggy rondknallen in de woestijn wat een ervaring opzich is, daarna zelf van de duinen af glijden. De eerste duin heb ik geprobeerd te staan op het bord zoals bij snowboarden maar dit werkte toch niet helemaal.. Op de sandboards zitten je voeten vast met klitteband. Aangezien zand veel zwaarder is dan sneeuw trek je je voet los bij elke bocht die je probeert te maken. Dan maar op je bord liggen en naar beneden! Veel zandduinen meegepakt evenals zand zelf;) We komen het echt nog steeds overal tegen.

Voor Huacachina hadden we twee dagen gepland maar het sandboarden is letterlijk het enigste wat je er kan doen! Ja dan gingen we geen dag verspillen om de volgende nacht pas een nachtbus naar Arequipa te kunnen pakken. Jammer van de hostelnacht maar dezelfde avond een nachtbus naar Arequipa genomen. Dag bespaard in de planning!

Arequipa zelf is peru's 3de stad in orde van grote maar zo voelt het totaal niet! Centrum is klein, compact, mooi en schoon! Het ligt aan de voet van een perfecte vulkaan: El Misti. Als je een kind vraagt een vulkaan te tekenen dan krijg je deze El Mistivorm, mooie rechte hellingen die in een punt naar boven lopen. In Arequipa hebben we een erg leuke free walking tour gedaan waar tot onze verbazing veel Nederlanders op afkwamen. Op deze eerste dag ook de tour naar de Colca Canyon geboekt. Dit na Cotohausi Canyon (ook in Peru) de diepste canyon ter wereld, twee keer zo diep als de Grand Canyon in de VS. Een driedaagse hike de canyon in, in de canyon en er weer uit! Het zou de 'makkelijkste' hike worden tot zover. Ongeveer 3 uur per dag lopen en that's it! En dat was het ook :)

Eerste dag om 3 uur opgehaald worden en vanaf daar naar de canyon rijden op ongeveer 160km van Arequipa. Op de heenweg kom je langs de Cruz del Condor, een bekend leefgebied van deze grote roofvogel. Hier vliegen veel condors en het is een goede plek om ze te spotten. Alleen zaten we in condor laagseizoen dus we moesten gelukt hebben. Ik heb een glimp van ze kunnen opvangen maar Laurence heeft er twee mooi op de foto gezet. Daarna door naar het beginpunt van de hike. De eerste dag was alleen maar naar beneden lopen de canyon in naar de lunchplek waar we ook zouden overnachten. Prima hike van ongeveer 2 uur en toen waren we beneden. Onder in de canyon wat uitleg gekregen over lokale planten en vruchten en waardoor deze gebruikt worden. Er was een vrucht die wat hoger in de boom hing en ik zou hem wel even pakken..

Daar ging het verschrikkelijk fout! Door een verkeerde grip met m'n rechterarm en de daardoor verkeerde verdeling van gewicht kwam alles op mn linkerarm die ook niet de beste positie had en toen hoorde ik een van de naarste geluiden die je lichaam kan maken: een enorme knak met verschrikkelijke pijn als gevolg. Linkerschouder uit de kom :( Niemand die wist wat er moest gebeuren en ik kon met niet echt bewegen. Er kwamen meer tourgroepen langs en niemand die iets wist, geen toerist en geen gids en onderin de canyon hebben ze ook geen ziekenhuizen of iets dergelijks. Tot daar mijn grote held kwam uit een ander tour groepje: een canadese medic! Hij wist precies wat er moest gebeuren: opstaan, voorover hangen, door elke pijngrens heen je arm strekken en je pink naar buiten draaien. Met een beetje getrek van hem erbij hoorde ik dezelfde knak weer alleen was het deze keer zo'n opluchting! 90% van de pijn was ermee verdwenen en ik kon m'n schouder en arm weer bewegen. Mitella omgebonden en de arm rust geven, al moesten we nog twee dagen hiken.

De tweede dag de tas die ik om had omgebouwd zodat ik geen druk op mijn schouder had en de hand stabiel houden. Ook vandaag was het weer een paar uur lopen, voornamelijk recht en naar beneden naar onze tweede overnachtplek wat een oase was! Deze groene verschijning in de canyon had dan geen poel met natuurlijk water maar wel veel zwembaden en lag een een rivier, de Colca;) Tweede dag beetje pootjebaden in het zwembad want zwemmen ging niet echt :p Lekker genoten van het weer en flink zitten kaarten.

De derde dag was het omhoog. Ongeveer 1000 meter stijgen naar het punt waar we opgehaald werden. Hier stond drie uur voor maar ik heb het met een steady tempo in ongeveer 1:40 uur gedaan!:D Still fit! Hierna met wat stops teruggereden naar Arequipa. Onderweg langs een actieve vulkaan gekomen waar gewoon constant flinke rook uitkomt, waar zie je dat nou! Terug in Arequipa zouden dat onze laatste dagen van Peru worden. We hebben na de tour gezellig een biertje gedronken met veel mensen die we in de canyon zijn tegengekomen.

Daarna de planning nog maar eens doorgenomen en tot de conclusie komen dat we ook een dag eerder uit Arequipa konden vertrekken dan gepland. We hebben de dag nadat we terugkwamen uit de Colca Canyon met twee amerikanen afgesproken om samen de grens naar Chili over te steken en naar San Pedro de Atacama gaan. Er gaan hier geen rechtstreekse bussen heen dus moesten we eerst met de bus 6 uur naar Tacna (grensplaatst in Peru) dan een uur met een taxi de grens over naar Arica (grensplaats in Chili) en dan weer met 10 uur durende bus naar Calama voordat we een bus naar San Pedro konden pakken. Zo gezegd zo gedaan en met z'n vieren was het gezellig!

Alleen Chili bewaar ik tot de volgende keer want dat is tot zover een mooi verhaal! We hadden in ieder geval een paar dagen over en dat kwam goed van pas haha:)

Hoe is het verder in Nederland? Alles in kerststemming aan het brengen? Het is hier wel erg gek, overal kerstbomen, kerstmannenpakjes en nepsneeuw met een goede 30-35 graden ;) Wel gek om de decembermaand niet in Nederland te zijn met alle festiviteiten eromheen.

Peru era hermoso! Tiempo para Chile!

Ciao Sepp x

1. Olaf:
    29 december 2014
    Hey heren, mooi verhaal weer zijn weer op de hoogte en beleef de reis echt mee. Kerst is hier geweest en de dag daarna begin het te sneeuwen...yo timing hè..nu naar oud en nieuw. Als ik je voor die tijd niet meer spreek, fijn oud en nieuw en een gezellige tijd met Rianne . Groet vanuit nederland