Adios Colombia, Hello Ecuador & Galapagos!

22 oktober 2014 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Bienvenidos!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gegeven over de reis! De oorzaak is veel reizen en nog meer erg langzame wifi verbindingen. Ondertussen weer veel meegemaakt en de nodige kilometers gereisd. Hoop dat het niet te lang is;)

Colombia
We hebben Colombia ondertussen verlaten maar hebben daar nog wel erg mooie en leuke dingen meegemaakt. Na de vorige update zijn we naar cali geweest, de twee na grootste stad van het land. The Salsa capital, maar ook een stad met een roemrucht drug en kartel verleden dat nu nog steeds speelt. We kwamen ´sochtends aan in Cali en het was er heel normaal, zoals elke colombiaanse stad. Ook Cali ligt in een vallei tussen de bergen in dus het weer was hier ook meer dan prima! We zijn de stad gaan ontdekken en omdat er hier weinig toeristen komen zijn ze er niet op ingesteld. Mooie stad maar niet erg veel te bezichtigen. In Cali hebben ze ook een Christus de Verlosser-standbeeld staan, bijna dezelfde als in Rio en deze kijkt ook uit over de stad. Onderweg daarheen zijn we een Colombiaans echtpaar tegen gekomen dat ons daar wel heen wilde brengen, Alvaro en Jenny. Ze hebben ons los van het standbeeld erg veel informatie over Cali gegeven en ons een groot deel van de stad laten zien. Ze vonden het erg leuk om het ons allemaal te vertellen en rond te leiden. Uiteindelijk op een lokale markt gaan eten met hun samen en daarna ieder onze eigen weg gegaan. Heel erg aardige mensen, echt een superervaring! ´savonds hebben we met twanne (vriend uit nederland) en twee van zijn studiegenoten afgesproken want zij doen een onderzoek in Cali. Gezellig een biertje gedronken en uit eten geweest.

Na twee dagen Cali zijn we naar Popayán gegaan, een stad een paar uur onder Cali. Popayán is een oude koloniale stad waarvan het centrum erg goed bewaard is gebleven. In het oude centrum zijn alle gebouwen wit waardoor het ook wel de ´witte stad´ wordt genoemd. Voor de cultuur van Colombia een belangrijke stad omdat er veel schilders, dichters, componisten én presidenten vandaan komen. In deze stad hebben we Alex (canadees) en Ottavia (italiaanse) weer ontmoet waar we eerder ook al mee hadden samengereisd. Vanaf dit punt hebben we veel met elkaar opgetrokken. Na Popayán gaan we naar ecuador toe! Het volgende land van onze prachtige reis! Vlakbij de grens tussen Colombia en Ecuador staat een prachtige ´lord of the rings´ achtige kerk, gebouwd op een klif.

Colombia is een geweldig land en ik kan het iedereen aanraden! Voel me er geen moment onveilig en de mensen zijn erg vriendelijk. We verlaten het land met een goed gevoel en gaan op naar het volgende avontuur.

Ecuador
Op naar de grens! Er werd ons voor van alles gewaarschuwd waar we voor moesten oppassen: overvallen, valsmunters, oplichters. We kwamen in de ochtend met z´n vieren bij de grens aan, niks van dat alles. BAM stempel Colombia uit, 500 meter over een brug de grens overlopen en BAM stempel Ecuador in. Simple as that, zelfs zonder controles. Nou op naar Quito! Hoofdstad van Ecuador op ruim 2800 meter hoogte. En dat was te merken. We dachten dat het in Bogota koud en naar was, in Quito is het regenseizoen echt begonnen. Elke dag vanaf een uur of 3 regen en daarna stopt het niet meer. Dat samen met de koude hoogte maak het niet altijd even aantrekkelijk. De stad is heel erg lang, zo´n 70 km en maar 4 km breed wat reizen door de stad een tijdslurpende bezigheid maakt. Het oude centrum is wel erg mooie met veel klassieke gebouwen. Op elke hoek staat wel een kerk in spaanse stijl met als uitzonderingen de belangrijkste Basiliek (waarvan de waterspuwers op het dak geen duivels of monsters zijn maar wilde dieren die in ecuador leven zoals krokodillen en zeeleeuwen). Dezelfde vrijdagavond dat we aankwamen met een Amerikaan in gesprek gekomen over de Galapagos eilanden en wat de beste opties daarvoor zijn. Duurde niet lang voordat we besloten hadden: vrijdagavond rond 22.00 geboekt en de volgende dag 6.30 vliegen. YEAH! Een rummetje op gedronken en vol verwachting en excitement een paar uur slapen.

Galapagos Eilanden
Na een vlucht van 3,5 uur om 9 uur aangekomen op de Galapagos (tijdzone -8 ten opzichte van NL). 7 dagen vertoeven op een van de speciaalste plekjes ter wereld. Het is er erg vulkanisch en een raar landschap voor de hoeveelheid prachtige dieren die hier leven, zoals op land als in het water. Er zijn 3 grote eilanden waarvan wij er twee bezocht hebben. We hebben het om budgettechnische redenen allemaal zelf uitgezocht en bepaald i.p.v. een 7 daagse cruise geboekt. De eerste paar dagen hebben we op het eiland Santa Cruz doorgebracht vanaf waar veel activiteiten worden gedaan. We hebben stokoude landturtles in het wild opgezocht, lava tunnels bekeken, op prachtige stranden met héérlijke golven gezwommen. En overal waar je kijkt is leven: of het nou schilpadden, leguanen, vogels, zeeleeuwen of pinguins zijn. Ze lopen en zwemmen allemaal rustig om je heen.

Toen kwam voor mij het speciale: Duiken! Voor de eerste keer! 2 duiken gedaan, eentje van 45 min en de andere 30 min op 12 meter diepte. Geweldige ervaring. Heb Manta rays gezien, veel tropische vissen, zeeleeuwen die met ons speelde. Echt prachtig, ga het zeker vaker doen;) Dag erna naar het grootste eiland gegaan, Isabella, om de meest fantastische snorkeltrip ever te maken! In een laguna gevormd door vulkanische rotsen zijn allemaal tunneltjes ontstaan waardoor het water hier erg helder en kalm is. Zeeschilpadden, haaien, rays etc. komen hier om het vuil van hun huid te laten eten en schoon te worden. We hebben dus met zeeschilpadden gezwommen (tientallen zien zwemmen), meerdere white tip haaien gezien, een groot zeepaard, 8 golden rays die door het water zwommen alsof ze vlogen. Verder de Blue footed Boobie gezien, een typische Galapagos vogel met blauwe voeten. En overal kon je binnen de meter bijkomen. Heel erg gaaf en kan hier iedereen aanraden! Kost wat geld maar is het zeker waard. Na een vulkaan tour over het eiland op eenidyllisch tropisch strand aangekomen met strandbar en hier heerlijk van de zonsondergang genoten die rustig in de zee zakte. Op de 7de dag terug naar Quito gevlogen en doorgereisd naar Otavalo om een typische ecuadoriaanse markt te bezoeken waar zowel dieren als kleding etc wordt verhandeld. De dag erna via Quito naar de evenaar gereisd om op het midden van de wereld te staan;) En dan daarna met een been in elk halfrond:)

Baños
Na deze avonturen zou het echt pas gaan beginnen, op naar Baños! Een stad die bijna in de Amazone ligt en vanuit waar erg veel sportieve activiteiten kunnen worden ondernomen. Baños ligt tegen een actieve vulkaan aan waar, zolang er geen wolken zijn, je de rook er uit ziet komen. Heel mooi gelegen en ideaal voor (extreme) sporten. Laurence en ik hebben hier Canopying (ziplining) gedaan, wild water raften, laurence is gaan paragliden en ik heb een buggy gehuurd en rondgecrossed. Verder hebben Alex, laurence en ik vanaf Baños 61 km per mountain bike afgelegd naar Puyo, een stad in de amazone. We zijn vanuit de Andes letterlijk de Amazone binnengefietst. Na onze tocht heerlijk ontspannen in de door de vulkaan natuurlijk verwarmde baden uitgerust. Leuke tocht om gedaan te hebben!

We hebben de oh-zo-toeristische-maar-daarom-niet-minder-leuke schommel bezocht die halverwege de vulkaan is opgehangen. Hierin schommel je boven de afgrond en heb je een geweldig uitzicht. Na Baños vetrekken we weer met z´n tweeen naar Alausi om hier een trein door en over de Andes te pakken. De treinrit heet liefkozend El Nariz Del Diablo, of in het nederlands: de Duivelsneus. Update volgt als ik deze duivelserit zonder kleerscheuren doorkom;)

Hasta Luego Chico´s!

1. Concrete Mike:
    25 oktober 2014
    Zo jaloers! :D klinkt waanzinnig alles!