Brasiiiiiiiiiiil, lalalalalalaaaa!

12 maart 2015 - Salvador, Brazilië

In the copa, copacabana.. Welkom in het land van de Samba, amazone, stranden, Caipirinha’s en schuddende billen: Brazilië! We hebben er bijna een goede maand opzitten in dit grote land dat bijna de helft van het continent Zuid-Amerika inneemt! En we hebben nog niet eens de helft van het land gezien in de tijd dat we in Brazilië zijn, maarrr genoeg meegemaakt! We hebben het populairste gedeelte van de kustlijn gehad, crazy carnaval in Rio gevierd en natuurwonderen gezien. En daar ga ik mee beginnen!

Iguazu watervallen​

iguazuOnze eerste bestemming na Paraguay waren de Iguazu watervallen. Deze 2700 meter brede watervallen lopen op de grens tussen Brazilië en Argentinië, zijn werelderfgoed en de tweede grootste watervallen ter wereld. De stad waar we verbleven heet Foz do Iguacu, aan de Braziliaanse kant van de watervallen. Brazilië ingaan was vanuit Paraguay een enorme brug overlopen, stempels halen en ineens was alles in het Portugees! Met de backpack op een motortaxi naar het hostel. Gelijk de eerste dag de Braziliaanse kant van de watervallen gedaan en verdomme wat zijn ze prachtig! De Braziliaanse kant van de watervallen geven een goeie overview en je kan zien hoe groot ze eigenlijk zijn. Er loopt een heel pad langs de watervallen waardoor je alles goed kan zien. Aan het ‘begin’ van de watervallen hebben ze een loopbrug gemaakt zodat je bijna tussen de watervallen kan staan. Terug in het hostel op het dakterras geluierd waar om 19.30 het happy hour met een uur lang gratis Caipirinha’s was! Na een uur en 6 heerlijke verfrissende cocktails verder werd het gezellig met iedereen op het dakterras:)

De dag erna zijn we met een groepje naar de Argentijnse kant van de watervallendevils gorge gegaan. Deze waren NOG indrukwekkender! Je kan bijna letterlijk onder de watervallen staan en héél erg dichtbij komen. Waar we in Brazilië tussen de watervallen stonden, hingen we er hier op een platform boven! Erg indrukwekkend om gezien te hebben en een echte aanrader! Na een lange terugrit kwamen we precies op tijd aan voor het happy hour en gingen in een soepele beweging door;) Erna typisch Braziliaans uit eten geweest wat als volgt gaat: je betaalt een all-in prijs en ze lopen met grote spiesen erg goed vlees rond en als je wat wil dan schuiven ze een stuk op je bord. En dat onbeperkt! Mijn manier van eten;)

Na Iguazu zijn we naar Rio de Janeiro gevlogen voor carnaval! 20 minuten voor het opstijgen kwamen we net op tijd op het vliegveld aan.

Carnaval

carnavalRio de Janeiro, daar zijn we dan! Deze gigantische metropool gelegen in een natuurlijke baai met puntige bergen in de stad en perfecte stranden. En daar gingen wij carnaval in vieren! De eerste nacht voor carnaval hebben we doorgebracht op Ipanema beach, een van de rijkere buurten van Rio met een van de beste stranden. Voor de fans: we verbleven vlakbij het hotel waar het Nederlands Elftal tijden het WK 2014 ook verbleef;) En wat zijn al die mensen hier fit zeg! Alles draait om het strand en het daarbij behorende lijf:) Na de eerste nacht hadden we een appartement geboekt met 4 andere reisvrienden in het noorden van Rio. Wat was dat een telleurstelling zeg.. Het appartement werd aangeprijst als oud slavenverblijf en had nog wat opknapwerk nodig. Nou dat was zacht uitgedrukt! We hadden geluk dat er 4 muren waren en dat was het dan wel eigenlijk. Ik sliep op een uitgeklapte stoel, Laurence op de grond. ‘muren’ waren er van kasten en de WC moest je doortrekken met een emmer. En dat alles voor de zachte prijs van 50 euro per persoon per nacht. No fucking way! Na 2 nachten zijn we verhuisd naar een hotel 10 deuren verder met een privekamer met eigen badkamer en een superairco, het was nog goedkoper ook;) Slecht begin maar de rest was awesome!

Carnaval in Rio zijn erg veel mensen. Als ik zeg veel bedoel ik héél erg veel! Iedereen is op straat, overal zijn bloco’s (geplande straatfeesten) en je kan overal eten krijgen. Er zijn straatparades en muziek en uiteraard overal bier en caipirinhas! We hebben het grootste feest in Lapa gehad, een gebied in Rio. In Lapa zijn overal barren, muziek en caipirinhaparty all around! Tijden het carnaval zou je zeggen dat de hele stad constant druk is, maar gelukkig kan je het ook (soms) ontsnappen;) De geplande feesten zijn op bepaalde tijden op bepaalde locaties en de rest van de stad is dan minder druk. We dachten op de Zuid-Amerikaanse manier en als een feestje om 11.00 begon zouden wij eens tegen 11.30/12.00 aan komen. Vreemd genoeg waren ze met carnaval punctueel en was de muziek met de parade allang vertrokken en hing iedereen nog in de straat rond.

Het enige wat we echt jammer vinden is dat we de officiële parade in het Sambadromo hebben gemist. Dit is een straat waar ze permanente tribunes hebben gebouwd en waar elke jaar de parade doorheen gaat van alle sambascholen. Via internet waren alle tickets uitverkocht en omdat we niet in hostels zaten konden we via daar ook geen kaarten meer krijgen. We hadden wel VIP box seat tickets voor een samba bal. Dit was op een andere locatie en hier gaf de oudste samba school een show. We hadden onbeperkt drinken bij onze tickets en de sambadanseressen stonden vlak voor ons. Leuk om gezien te hebben!

pao do azucarLos van de carnaval hebben we in Rio ook nog de nodige sightseeing gedaan, als we niet aan het feesten waren;) Pao de Azucar, of sugerloaf mountain, is een berg bij Botafogo strand waar je met een kabelbaan omhoog gaat en een prachtig uitzicht krijgt over Rio stad en de stranden. We hebben hier boven gewacht op een prachtige sunset omdat het lekker weer was. Maar toen de zon onder aan het gaan was werden we jammer genoeg omgeven door dikke grijze mist waardoor we niks meer zagen. Ook een mooie ervaring:) Verder hebben we de botanische tuinen bezocht, de beroemde gekleurde trappen van Santa Teresa, de mansion uit de clipp van Snoop Dogg – beautifull, de stranden en Christo Redentor!

Dit wereldwonder torent ruim 710 meter uit boven Rio op de hoogste berg. redentor
Het standbeeld zelf is 38 meter hoog en staat daar sinds 1931. Je gaat met een busje naar boven toe en je moet daarna nog 222 traptreden lopen om boven te komen. Eenmaal boven is de view over Rio is geweldig! Vanaf daar kijk je uit over de hele stad en zie je alles vanaf de andere kant dan sugar loaf hill. Ben lekker toeristisch als de rest van de mensen met mijn armen gestrekt gaan staan bij het standbeeld om de foto te nemen ‘die iedereen neemt’;). Mensen liggen daar echt op de grond voor de foto en worden boos als je in de weg staat, grappig om te zien.

Na de vele dagen Rio en carnaval gingen we naar Floreanopolis om uit te rusten. Dit is een strandstad in het zuiden van Brazilië. We zaten in een hostel direct aan het strand en hebben het eigenlijk niet verlaten. De eerste beste supermarkt was 25 minuten met bus en hebben weinig uitgevoerd. Hostel was niet echt super, mensen waren wel erg gezellig! Vanaf floreanopolis zijn we doorgevlogen naar Sao Paolo, de grootste stad van het zuidelijk halfrond!

Sao Paulo​

sao paulo20 miljoen mensen en ontelbaar veel high rise gebouwen, dat is Sao Paulo in het kort beschreven. Wat een gigantische stad is dat! Vliegveld lag uiteraard zoals in bijna elke stad in Brazilië ongeveer 1,5 tot 2 uur uit het centrum weg. Na onze aankomst in het hostel waren we blij verrast met wat we gekozen hadden. Na een paar mindere hostels was dit bijna een hotel. Alles was keuring netjes verzorgd, uitstekende wifi (basisbehoefte van de reiziger tegenwoordig) goed ontbijt en lekkere bedden + airco. Het hostel lag zoals alles in Sao Paulo ver weg van het centrum. Metro’s zijn er wel goed en zijn ook zeker nodig! Op de kaart lijkt het allemaal maar een klein stukje, alleen dat kleine stukje is toch al snel 6 a 7 kilometer. Sao Paulo centrum zijn we in een dagje doorheen gelopen en al die high rise is imponerend om te zien. Er staan meer dan 18.000 gebouwen van minimaal 15 verdiepingen of meer. Om een beeld te schetsen: dat is ongeveer hetzelfde aantal als dat er in Manhattan New York staan;) Sao Paulo had alleen in de tijd voordat wij er waren een watertekort gehad omdat het lang niet had geregend. Nou wij hadden het geluk hoor, elke dag eind van de middag flinke stortregen dat de halve stad blank stond haha. Achteraf lazen we nieuwsberichten dat Sao Paulo ineens kampte met overstromingen en wateroverlast, tekort opgelost:). Vanaf Sao Paulo zijn we met de bus naar Paraty gegaan, een stukje paradijs in Brazilië

Paraty & Ilha Grande​

ParatyParaty is een oud koloniaal stadje dat is aangelegd als basis om het goud vanuit het centrum van Brazilië via de haven naar Portugal te verschepen. Het is erg goed onderhouden en ligt in een prachtige omgeving met groene bergen op de achtergrond en een mooie baai. Ons hostel was werkelijk paradijs! We konden er alleen met een 15 minuten durend boottochtje komen en het lag direct aan het water. Het draagt de naam Happy Hammock hostel en uiteraard hebben we in hangmatten gelegen en geslapen, genoten van de zonsopgang en genieten van dit paradijs. De eerste nacht waren we de enigste gasten in het hostel. Met uitzicht op een klein baaitje waar we snachts met lichtgevend plankton hebben gezwommen. Echt een geniale ervaring. Veel met de eigenaar gepraat en het hostel was pas 6 weken open! Op 25 minuten lopen door de jungle lag een afgelegen strand waar na 15.00 smiddags niemand meer te bekennen was en Lau en ik de enigste waren. Het stadje zelf stroomt bewust onder bij vloed zodat de straten schoongespoeld worden, hebben ze over nagedacht een paar honderd jaar geleden. De huizen en stoepen zijn ook precies zo gebouwd zodat het water alleen door de straten loopt.

Na ons korte verblijf in paradijs door naar Ilha Grande, het grootste eiland voor de kust van Brazilië en volledig een beschermd natuurpark. Ook hier sliepen we in een hostel met uitzicht op de baai en het eiland. Er zijn geen auto’s toegestaan op het eiland en het stadje is klein en bestaat eigenlijk alleen uit hostels en restaurantjes. We hebben hier nog een 2 uur durende hike door de jungle gedaan om naar het beste strand van het eiland te lopen: Lopes Mendes! Wat een prachtstrand met heerlijke superhoge golven en sterke stroming. Goeie verfrissing na de wandeling. Na 2 dagen Ilha Grande weer terug naar Rio om te ervaring hoe de stad is zonder carnaval

Rio 2nd time!​

We sliepen deze keer op all famous Copacabana! De stad is inderdaad veel rustigerrio ipanema zonder carnaval, metro’s pas je ineens in en geen bierverkopers meer op straat. We hebben deze keer een favela tour gedaan, mag niet ontbreken zo’n tour door de bekende sloppenwijken. We zijn de rocinha favela in geweest. Een favela met ongeveer 80.000 huizen en 200.000 inwoners. De overheid doet veel om de favelas beter te maken zoals gratis onderwijs, sporten, wifi en goedkope huizenprijzen. De favelas zijn eigenlijk best redelijk gebouwd omdat de bouwvakkers uit de stad in deze wijken wonen en hun eigen huis en die van de buurman zelf bouwen met de favelasbenodigde kennis. We werden met een mototaxi naar boven gereden om vanaf daar met de gids via smalle gangetjes en straatjes naar beneden te lopen. Mooi om te zien en goed om meegemaakt te hebben. De volgende dag zijn we nogmaals naar Christo Redentor geweest omdat het deze keer super weer was en het uitzicht nog mooier!  Vanaf Rio zijn we doorgevlogen naar Belo Horizonte waar we Paula gingen opzoeken. We kennen haar van onze Colca Canyon tour in Peru

Belo Horizonte & Ouro Preto​

Belo Horizonte is een erg functionele stad. Het heeft geen echt centrum met bezienswaardigheden. Wat er te zien is ben je best snel doorheen. We kwamen aan op vrijdag en zijn gelijk Paula gaan opzoeken en naar een heus Duits restaurant geweest inclusief bokworst en wäls biertjes. Gezellig avond gehad, niet te laat gemaakt want de volgende dag gingen we naar Ouro Preto!

Ouro Preto was het hart van de goudindustrie van de Portugezen in Brazilië. Het ouro pretostadje wordt met recht neergezet als het Cuzco van Brazilië. Er staan ongeveer 20 koloniale kerken in een groen heuvellandschap in een volledig witte stad. Na alle heuvels op en af te zijn geweest en musea bezocht te hebben zijn we echt lokaal Braziliaans eten gaan eten. Minas Gerais (de provincie) heeft specifieke groente en bereiding van vlees en bonen die erg lekker zijn! Van alles wat gegeten en het was allemaal heerlijk! Zaterdagavond de barrenwijk van Belo Horizonte opgezocht en een drankje gedronken. Het start hier allemaal vrij vroeg en er zijn ontelbaar veel barren en mensen!

Zondag hebben we de lokale voetbalderby op tv gekeken met fans van beide teams. We wilde eerst naar het stadion maar dit koste redelijk wat geld. De wedstrijd eindigde in 1-1 dus geen van beide teams blij. Na de wedstrijd nodige Paula ons uit om bij haar en haar familie te komen eten omdat haar vader jarig was. Weer veel typisch Braziliaanse dingen gegeten en met de familie gelachen. Erg warme en vriendelijke mensen en we werden zo opgenomen door ze:) Die avond afscheid genomen van Paula want de volgende dag vlogen we door naar de ALLERLAATSTE bestemming van onze fantastische reis: Salvador

Salvador

salvadorDe oudste en eerste hoofdstad van Brazilië, redelijk in het noorden. De hoofdstad van de Afrikaanse cultuur in Brazilië doordat het een oude slavenstad is. Het historisch centrum is UNESCO beschermt en mooi om te zien. We hebben de afgelopen dagen in Salvador erg weinig uitgevoerd. Rustig door de stad lopen, in en rond het hostel hangen en eten. Relaxen en genieten voordat we weer naar huis toe gaan. We hebben nog wel de samba dinsdagavond meegepakt hier. Ze lopen dan met Sambatrommels door de stad en geven een show. Daarna was er voor het hostel een bar waar de rest van de feestmenigte zich verzamelde voor een dansje en een drankje. Lekker makkelijk voor de deur:)

Nu rest ons nog 2 dagen en dan begint het laatste gedeelte van onze reis: de reis naar huis! Heb er zeker zin in maar het reizen blijft geweldig! Dit is nog niet de laatste update ;)